Zalecono przeniesienie pojedynczego zarodka w celu zmniejszenia częstości występowania wielu ciąż, gdy zapłodnienie in vitro wykonuje się u kobiet w wieku poniżej 36 lat. Zaprojektowaliśmy prospektywne, randomizowane, kontrolowane badanie w celu ustalenia, czy wystąpiły jakiekolwiek różnice w częstości ciąży i porodu między kobietami przechodzącymi zarodek z pojedynczym stadium rozszczepienia (dzień 3) a tymi, które przechodzą pojedyncze stadium blastocysty (dzień 5) zarodek. Metody
Przebadaliśmy 351 niepłodnych kobiet w wieku poniżej 36 lat, które zostały losowo przydzielone do przeniesienia jednego zarodka w stadium rozszczepienia (176 pacjentów) lub pojedynczego zarodka stadium blastocysty (175 pacjentów). Wielopęściową stymulację jajników prowadzono z użyciem antagonisty hormonu uwalniającego gonadotropiny i rekombinowanego hormonu folikulotropowego.
Wyniki
Badanie zakończono wcześnie po wcześniejszej wstępnej analizie (która obejmowała 50 procent planowanej liczby pacjentów) stwierdzono wyższą częstość ciąży u kobiet przechodzących przeniesienie pojedynczego zarodka stadium blastocysty (P = 0,02). Tempo porodu było również znacznie wyższe w tej grupie niż w grupie przechodzącej zarodek z pojedynczym stadium rozszczepienia (32,0 procent vs. 21,6 procent, ryzyko względne, 1,48, przedział ufności 95 procent, 1,04 do 2,11). Wystąpiły dwa wielokrotne porody, oba bliźniaki jednojajowe, oba w grupie przechodzącej przeniesienie pojedynczego zarodka stadium rozszczepienia.
Wnioski
Te odkrycia potwierdzają przeniesienie zarodka pojedynczego stadium blastocysty (dzień 5) u niepłodnych kobiet w wieku poniżej 36 lat.
Wprowadzenie
Chociaż pierwsza udana dostawa po zapłodnieniu in vitro została osiągnięta po umieszczeniu jednego zarodka, praktyka przeniesienia pojedynczego zarodka została wkrótce zastąpiona przez wielopęcherzykową stymulację jajników, a następnie przeniesienie wielu zarodków. Przeniesienie wielu zarodków powoduje wyższe wskaźniki ciąż niż transfer z pojedynczego zarodka, ale wielokrotne ciąże są częstym i poważnym powikłaniem tego podejścia. [2] Częstość wielu ciąż po zapłodnieniu in vitro wynosi 26,4% w Europie4 i 35,3% w Stany Zjednoczone, 5 w porównaniu z 1,1 procent po naturalnym poczęciu.6 Niekorzystne wyniki związane z ciążą wysokiego rzędu obejmują ciężką chorobowość i śmiertelność okołoporodową oraz długotrwałe upośledzenia.6
Transfer pojedynczych zarodków jest zalecany jako strategia zmniejszania częstości porodów mnogich po zapłodnieniu in vitro. 7-9 Belgijski rząd wprowadził ostatnio politykę, zgodnie z którą pierwsze sześć prób zapłodnienia in vitro dla pary zostanie zwróconych przez ubezpieczenie zdrowotne agencje, jeśli w dwóch pierwszych badaniach u kobiet w wieku poniżej 36 lat przeprowadzono planowy transfer pojedynczego zarodka.10 Zasugerowano, że rozszerzenie hodowli zarodków do dnia 5 i przeniesienie zarodka na stadium blastocysty zwiększy prawdopodobieństwo ciąży. w porównaniu ze zwykłą procedurą, w której zarodek jest przenoszony na etapie odszczepiania (dzień 3), 11,12, ale sugestia ta pozostaje kontrowersyjna.13
Główną wadą przenoszenia zarodka na etapie rozszczepiania, a nie na etapie blastocysty jest to, że kryteria morfologiczne, które regulują selekcję zarodków w dniu 3, są wysoce subiektywne14 i mniej dokładnie odzwierciedlają jakość genetyczną (stan euploidalny) zarodków niż kryteria stosowane w dniu 5