W grupie z blastocysty-etapem jeden pacjent poddano planowej przerwie ciąży z powodu braku płodu, a jeden pacjent miał poronienie w drugim trymestrze. Ogólna stopa porodów mnogich wynosiła 2,1% (2 z 94 porodów). Obydwie ciąże mnogie występowały w grupie poszczepiennej i składały się z bliźniąt jednojajowych. Dyskusja
Wyniki tego randomizowanego, kontrolowanego badania sugerują, że wśród kobiet w wieku poniżej 36 lat, które przechodzą pierwszy lub drugi cykl zapłodnienia in vitro lub śródplazmatycznego wstrzyknięcia plemnika, przeniesienie pojedynczego zarodka stadium blastocysty znacznie zwiększa prawdopodobieństwo ciąży i porodu dziecka w porównaniu z przeniesieniem pojedynczego zarodka w stadium rozszczepienia. Ponadto niski odsetek porodów mnogich w badanej grupie jako całości dostarcza więcej dowodów na zdolność pojedynczego zarodka do znacznego zmniejszenia tego powikłania procedur zapłodnienia in vitro.
Pomimo dobrze rozpoznanego ryzyka związanego z wieloma ciążami, wielu pacjentów nadal chce przenieść wiele zarodków, aby zwiększyć prawdopodobieństwo zajścia w ciążę23. Rosnąca świadomość kosztów i ryzyka porodów mnogich doprowadziła społeczność medyczną do zmniejszenia liczby przeniesionych zarodków. . Jednak w przypadku transferu pojedynczych zarodków, które akceptują pacjenci, lekarze i płatnicy, musi on być powiązany z dopuszczalnymi współczynnikami ciąż.
Jednym ze sposobów optymalizacji współczynników ciąż po transfuzji pojedynczego zarodka jest śledzenie jej z przeniesieniem zamrożonego rozmrożonego zarodka w przypadkach, w których początkowy transfer nie zakończył się sukcesem. W poprzedniej randomizowanej próbie ta strategia osiągnęła wskaźnik żywych urodzeń, który nie był znacząco niższy niż wskaźnik po przeniesieniu dwóch świeżych zarodków etapu rozszczepienia (dzień 2) (38,8 procent vs 42,9 procent) i był związany z dramatyczną redukcją w liczbie porodów mnogich (0,8 procent w porównaniu z 33,1 procent) .24 Jednak wyniki te uzyskano u kobiet w wieku poniżej 36 lat, które miały co najmniej dwa dobre zarodki dostępne do przeniesienia, a zatem miały dobre rokowanie i prawdopodobną różnicę. w stawkach żywych urodzeń pomiędzy dwoma protokołami (na podstawie 95-procentowego przedziału ufności) wynosił nawet 11,6%. Dla niektórych par ta różnica może nie być do przyjęcia, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że stres związany z zapłodnieniem in vitro sprawia, że wiele par rezygnuje z leczenia bez przechodzenia do drugiego badania, nawet jeśli mogą sobie na to pozwolić.25 Zwiększenie wskaźnika ciąż w cyklu, w którym stosuje się świeże zarodki, można by oczekiwać zwiększenia akceptowalności transferu pojedynczych zarodków.26
W naszym badaniu kobiet poniżej 36 roku życia, które poddawano pierwszej lub drugiej próbie zapłodnienia in vitro, przeniesienie pojedynczego zarodka stadium blastocysty spowodowało wyższą częstość ciąż niż przeniesienie pojedynczego zarodka etapu rozszczepienia. Co więcej, wskaźnik urodzeń żywych po przeniesieniu pojedynczego świeżego zarodka stadium blastocysty był podobny do tego po przeniesieniu dwóch świeżych zarodków etapu rozszczepienia (dzień 2) w skandynawskim badaniu.24 Mniejsze badania28, 28 znalazły wskaźniki trwającej ciąży do 60 procent po planowym przeniesieniu pojedynczego blastocysty
[więcej w: stomatolog ursynow, coroplast dylaki, ile kosztuje lekarz medycyny pracy ]
[podobne: balu balu białogard, coroplast dylaki, nfz przeglądarka skierowań na leczenie sanatoryjne ]