Ukryte prawo nerki Zaloguj się do pacjenta z zespołem Valentino

72-letni mężczyzna zgłosił się na oddział ratunkowy z silnym bólem brzucha trwającym dwa dni w prawym dolnym kwadrancie. Donosił o niedawnym stosowaniu niesteroidowych leków przeciwzapalnych na przeziębienie. Jego historia medyczna była godna uwagi w przypadku wcześniej leczonej infekcji Helicobacter pylori. Radiogram brzuszny (panel A) ujawnił powietrze wokół prawej nerki (strzałki). Transdominalna ultrasonografia wykazała, że prawą nerkę zamaskowano powietrzem w przestrzeni zaotrzewnowej, artefakcie znanym jako zawoalowany prawy znak nerkowy. Tomografia komputerowa jamy brzusznej (Panel B) pokazała powietrze otaczające prawą nerkę (strzałki) i rozciągające się do przestrzeni zaotrzewnowej. Zauważono również zagęszczenie ściany w drugiej i trzeciej części dwunastnicy. Endoskopia wykazała wiele wrzodów żołądka i dwunastnicy. Stwierdzono wystąpienie owrzodzenia dwunastnicy z perforacją zaotrzewnową z bólem w prawym dolnym kwadrancie (zespół Valentino). Pacjent był leczony pozajelitowymi antybiotykami bez interwencji chirurgicznej. Jego gorączka ustąpiła w jeden dzień, a jego powrót do zdrowia przebiegał bez powikłań. 72-letni mężczyzna zgłosił się na oddział ratunkowy z silnym bólem brzucha trwającym dwa dni w prawym dolnym kwadrancie. Donosił o niedawnym stosowaniu niesteroidowych leków przeciwzapalnych na przeziębienie. Jego historia medyczna była godna uwagi w przypadku wcześniej leczonej infekcji Helicobacter pylori. Radiogram brzuszny (panel A) ujawnił powietrze wokół prawej nerki (strzałki). Transdominalna ultrasonografia wykazała, że prawą nerkę zamaskowano powietrzem w przestrzeni zaotrzewnowej, artefakcie znanym jako zawoalowany prawy znak nerkowy. Tomografia komputerowa jamy brzusznej (Panel B) pokazała powietrze otaczające prawą nerkę (strzałki) i rozciągające się do przestrzeni zaotrzewnowej. Zauważono również zagęszczenie ściany w drugiej i trzeciej części dwunastnicy. Endoskopia wykazała wiele wrzodów żołądka i dwunastnicy. Stwierdzono wystąpienie owrzodzenia dwunastnicy z perforacją zaotrzewnową z bólem w prawym dolnym kwadrancie (zespół Valentino). Pacjent był leczony pozajelitowymi antybiotykami bez interwencji chirurgicznej. Jego gorączka ustąpiła w jeden dzień, a jego powrót do zdrowia przebiegał bez powikłań.

Hsiu-Po Wang, MD
Wei-Chih Su, MD
National Taiwan University Hospital, Taipei, Tajwan

Powołując się na artykuły (5)