Terapia elektrowstrząsowa u pacjenta z przeszczepem serca

Ponieważ przeszczep serca stanie się bardziej powszechny, lekarze staną przed perspektywą leczenia poważnych chorób psychicznych u biorców przeszczepów serca. Ostatnie badania donoszą o stosowaniu nortryptyliny w leczeniu depresji u dziewięciu takich pacjentów. * Gdy leczenie środkami antydepresyjnymi jest niezadowalające, terapia elektrowstrząsami pozostaje ważną opcją. Przedstawiamy tutaj bezpieczne i skuteczne stosowanie terapii elektrowstrząsowej u pacjenta po przeszczepieniu serca.
35-letni mężczyzna doświadczył epizodów ciężkiej depresji od czasu przeszczepienia serca 13 miesięcy wcześniej. Obaj jego rodzice mieli historię depresji, a jego ojciec był z powodzeniem leczony terapią elektrowstrząsową. W ciągu ostatnich 10 miesięcy pacjent nie zareagował na odpowiednie badania nortryptyliny i fluoksetyny. Przed terapią elektrowstrząsową jego ocena Depresji Hamiltona wynosiła 25 (wynik ponad 20 jest zwykle interpretowany jako wskaźnik umiarkowanie ciężkiej depresji). Otrzymał osiem sesji dwustronnej terapii elektrowstrząsowej z bodźcem prostokątnym o krótkim impulsie. Otrzymał rutynowe leki nasercowe – 120 mg diltiazemu, 5 mg enalaprilu i 40 mg propranololu – z łykiem wody o 6 rano przed każdym zabiegiem; 0,2 mg glikopirolanu podawano domięśniowo 30 minut przed każdym zabiegiem, aby zmniejszyć wydzieliny doustne. Znieczulenie indukowano 80 mg dożylnie, metoheksalem, a następnie 120 mg dożylnie sukcynylocholiny. Pacjent bardzo dobrze tolerował zabiegi. Nie było żadnych komplikacji. Tętno i ciśnienie krwi wzrastały tylko nieznacznie (od 75 do 85 uderzeń na minutę i od 120/80 do 135/90 mm Hg) podczas napadów. Poznawcze efekty uboczne były minimalne. Wynik oceny depresji Hamiltona wynosił 12 po zakończeniu leczenia.
Przejściowe arytmie, które występują podczas terapii elektrowstrząsami, obejmują wywołane wagowo bradyarytmcje po bodźcu elektrycznym i tachyarytmii podczas i po napadzie, o których uważa się, że pośredniczą w uwalnianiu krążących katecholamin. U pacjenta z przeszczepem serca brak unerwienia nerwu błędnego wyeliminowałby ryzyko wystąpienia bradyarytmii. Hiperdynamiczne działanie uwolnionych katecholamin jest zwykle osłabione podczas leczenia elektrowstrząsami przez wstępne leczenie beta-blokerami lub innymi środkami przeciwnadciśnieniowymi, tak jak były one u naszego pacjenta.
Wnioskujemy, że terapię elektrowstrząsami można bezpiecznie podać biorcom przeszczepów serca, czyli populacji pacjentów, którzy mogą być szczególnie narażeni na ciężką depresję. W rzeczywistości ryzyko arytmii może być zmniejszone z powodu odnerwienia serca.
Charles H. Kellner, MD
Russell R. Monroe, MD
Carol Burns, RNC
Hilary J. Bernstein, LMSW