Spina Bifida u niemowląt przyjmujących karbamazepinę

Raport Rosa na temat rozszczepu kręgosłupa u noworodków kobiet leczonych karbamazepiną w czasie ciąży (wydanie z 7 marca) * pokazuje jedno z dodatkowych zagrożeń, na jakie napotykają kobiety cierpiące na padaczkę, gdy zaszła w ciążę. W przypadku praktykujących neurologów w klinice publicznej lub prywatnej trudno jest zastosować te dane do indywidualnych pacjentów. Pacjenci z epilepsją, którzy przyjmują karbamazepinę lub kwas walproinowy, nie robią tego z powodu czynników losowych. Pacjenci ci często mają cięższą epilepsję niż inni, a leczenie innymi lekami przeciwpadaczkowymi często już nie powiodło się. Pacjenci ci mogą mieć więcej drgawek w czasie ciąży, mogą przyjmować inne leki z większą częstotliwością i mogą mieć różne podtypy padaczki, z większym ryzykiem dla ich dzieci. Tacy pacjenci mogą również mieć wyższe i bardziej stałe poziomy we krwi leku niż pacjenci otrzymujący inne leki przeciwpadaczkowe, zarówno ze względu na to, że ciężkość ich padaczki poprawia ich podatność, jak i ze względu na potrzebę częstszego monitorowania wątroby i hematologii za pomocą karbamazepiny i kwasu walproinowego.
Potrzebne są dalsze dane, aby określić, jak duże dodatkowe ryzyko ciąży u kobiet z padaczką przyjmujących leki przeciwpadaczkowe wynika z padaczki, a ile leków.
Richard L. Hughes, MD
Klinika Ochsnera i Szpital Fundacji Ochsnera, Nowy Orlean, LA 70121
Numer referencyjny * Rosa FW. . Rozszczep kręgosłupa u noworodków kobiet leczonych karbamazepiną w czasie ciąży. N Engl J Med 1991; 324: 674-7
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
Możliwy efekt teratogenny leków terapeutycznych podawanych podczas ciąży jest poważnym problemem dla pacjentów i lekarzy zarówno z punktu widzenia medycznego, jak i medycznego. Ekspozycja płodu na leki przeciwpadaczkowe w pierwszym trymestrze ciąży zwiększa ryzyko poważnych wad rozwojowych 2-3 razy powyżej ryzyka linii podstawowej wynoszącego 2 do 3 procent w nienaświetlonych populacjach.1 Jednakże ryzyko wystąpienia poważnych wad rozwojowych u niemowląt narażonych na leki przeciwpadaczkowe w czasie ciąży jest niższa, gdy matka otrzymała monoterapię (2,3 do 6,7 procent), niż gdy otrzymywała terapię poli- terapią (4,9 do 15,6 procent) .2 3 4 5
Na podstawie analizy danych na temat recept, Rosa zasugerowała specyficzne powiązanie karbamazepiny i rozszczepu kręgosłupa u kobiet zapisanych w programie Medicaid w Michigan w momencie porodu.6 Chociaż jego artykuł porusza ważny temat, uważamy, że jest on wadliwy analitycznie. i wykorzystuje nieodpowiedni zestaw danych. Niestety, wszystkie narażone na karbamazepinę niemowlęta z rozszczepem kręgosłupa były również narażone na działanie innych leków przeciwpadaczkowych. Ponieważ fenytoina, fenobarbital i prymidon nie były związane z rozszczepem kręgosłupa w tym badaniu, gdy analizowano je oddzielnie, autor przyjmował, że działanie samej karbamazepiny można oceniać niezależnie, niezależnie od ekspozycji na inne leki przeciwpadaczkowe. Innymi słowy, Rosa założyła, że interakcje leków nie zwiększą ryzyka; niezależnie od tego, które leki są stosowane w połączeniu, politerapia zwiększa ryzyko poważnych wad rozwojowych wykraczających poza ryzyko związane z monoterapią.2 3 4 5 W związku z tym niezależne działanie karbamazepiny podczas ciąż, w których stosuje się politerapię, jest niemożliwe do oceny z powodu statystycznego i interakcje biologiczne Innym analitycznym problemem z badaniem jest to, że potencjalne czynniki zakłócające skojarzenie pomiędzy karbamazepiną i rozszczepem kręgosłupa nie były kontrolowane. Należą do nich wiek matki w momencie porodu, miejska rezydencja wiejska i narodziny poprzedniego dziecka z rozszczepem kręgosłupa.7
Chociaż te problemy analityczne są głównymi wadami tego dokumentu, istnieje wiele innych trudności związanych z zestawem danych wykorzystywanym w badaniu. Ponad 50 procent kobiet zapisanych do Medicaid w czasie ciąży nie zwraca się o pomoc lekarską w pierwszym trymestrze ciąży.8 Chociaż możliwe jest powiązanie daty recepty z okresem ciąży, dane nie są dostarczane przez Rosę kobiet, które otrzymały recepty bezpośrednio przed lub w trakcie pierwszego trymestru (i, oczywiście, pliki komputerowe nie dostarczają informacji o tym, jakie leki zostały faktycznie podjęte). Nie podano danych na temat liczby ciąż na kobietę, co jest istotne ze względu na brak niezależności od wyników ciąży.9
Rosa sugeruje, że częstotliwość zgłaszanych przypadków rozszczepienia kręgosłupa związanego z ekspozycją na kwas walproinowy spadła w ciągu ostatniej dekady. Spadek ten wydaje się być związany z zastosowaniem bardziej ambitnych prospektywnych projektów badań kohortowych, a nie metod nadzoru. Nie znamy opublikowanych danych, które sugerowałyby, że aborcja planowa przyczyniła się do spadku.
Ważny temat skutków teratogennych leków przeciwpadaczkowych powinien zostać oceniony w badaniach prospektywnych, w których monitoruje się stężenia leków, szczególnie w pierwszym trymestrze ciąży; należy ocenić tylko jedną ciążę na kobietę; a ciąża powinna być oceniana przez śledczych niewidomych na ekspozycję matki.
Dale C. Hesdorffer, MPH, M.Phil.
W. Allen Hauser, MD
Columbia University, New York, NY 10032
9 Referencje1. Stein Z. Zagadnienia epidemiologiczne w ocenie niekorzystnych wyników reprodukcyjnych po ekspozycji genotoksycznej. W: de Serres FJ, Pero RW, wyd. Indywidualna podatność na czynniki genotoksyczne w populacji ludzkiej. New York: Plenum Press, 1984: 459-80
Google Scholar