Podawanie tyroksyny w leczeniu choroby Gravesa-Basedowa

Zaskoczyło mnie, że Hashizume i wsp.1 nie poczynili żadnych odniesień do wielkości gruczołów tarczycy w dwóch grupach pacjentów, którym podano losowo 100 .g tyroksyny lub placebo. Wśród pacjentów z nadczynnością tarczycy Graves a leczonych lekiem przeciwtarczycowym, częstość nawrotów nadczynności tarczycy mieści się w zakresie od 25 do 75 procent.2 Mały wola na początku terapii jest powszechnie uważana za korzystny prognostyczny wskaźnik remisji. Co więcej, znaczny spadek wielkości wole w trakcie leczenia również był uważany za predyktor remisji, i odwrotnie, częstość nawrotów powinna być wysoka u pacjentów, u których gruczoły tarczowe nie ulegają zmianie lub dalej się powiększają. Przydatne byłoby poznanie wielkości gruczołów tarczowych, niezależnie od tego, czy zostały one ocenione na podstawie badania fizykalnego czy ultrasonografii, przed leczeniem tyroksyną i placebo u pacjentów leczonych tyroksyną i podczas leczenia w tym badaniu.
Geraldo Medeiros-Neto, MD
University of S.o Paulo Medical School, S.o Paulo, Brazylia 05403
2 Referencje1. Hashizume K, Ichikawa K, Sakurai A, et al. . Podawanie tyroksyny w leczeniu choroby Gravesa – Basedowa – wpływ na poziom przeciwciał skierowanych na receptory hormonów tarczycy oraz na ryzyko nawrotu nadczynności tarczycy. N Engl J Med 1991; 324: 947-53
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Hamburger JI. Czy długotrwała terapia przeciwtarczycowa na choroby Gravesa-Basedowa jest opłacalna. W: Hamburger JI, Miller JM, wyd. Kontrowersje w klinicznej tarczycy. New York: Springer-Verlag, 1981: 119-57
Google Scholar
Powyższe pismo zostało skierowane do autorów danego artykułu, którzy oferują następującą odpowiedź:
Dla redakcji: u naszych pacjentów średnia wielkość tarczycy zmniejszyła się w początkowym sześciomiesięcznym okresie leczenia samym metimazolem, mierzonym ultrasonograficznie. Wielkość tarczycy zmniejszyła się jeszcze bardziej w ciągu roku leczenia skojarzonego u 76 procent pacjentów, którzy otrzymywali metimazol i tyroksynę, ale tylko u 14 procent pacjentów otrzymujących metimazol i placebo. To była grupa pacjentów miała większe obniżenie poziomu hormonu-receptora stymulującego tarczycę i niższe poziomy hormonu tarczycy w surowicy podczas leczenia skojarzonego i niższy wskaźnik nawrotów. Częste zmniejszenie wielkości tarczycy w grupie leczonej skojarzonej było prawdopodobnie związane z mniejszym poziomem stymulacji tarczycy, czy to przez hormonalne przeciwciała przeciwko hormonowi tarczycy, hormon tarczycy czy oba. Niezależnie od wyjaśnienia, wyniki potwierdzają pogląd, że pacjenci, którzy mają zmniejszoną wielkość tarczycy podczas leczenia, rzadziej zapadają na nawrót po odstawieniu leku przeciw tarczycy.
Kiyoshi Hashizume, MD, Ph.D.
Dr Kazuo Ichikawa, Ph.D.
Akihiro Sakurai, MD, Ph.D.
Satoru Suzuki, MD
Teiji Takeda, MD
Mutsuhiro Kobayashi, MD, Ph.D.
Takahide Miyamoto, MD, Ph.D.
Miyuki Arai, MD
Takeshi Nagasawa, MD
Shinshu University School of Medicine, Matsumoto 390, Japonia
[patrz też: bosman mogilno, dentysta zgorzelec, hepaslimin opinie ]