Pneumomediastinum

1 miesiąc ago

15-letni chłopiec miał nagle ostry, przeszywający, centralny ból w klatce piersiowej podczas odpoczynku. Nie miał ważnej historii medycznej. Zgłosił również ból gardła i powiedział, że nie było historii traumy. Wyniki badań fizykalnych, rutynowych badań morfologicznych krwi i profilów biochemicznych w surowicy nie były godne uwagi. Radiogram klatki piersiowej (Panel A) wykazał czyste płuca, pneumomediastinum (strzałki) i zapalenie płuc bez śladów złamania żeber lub odmy opłucnowej. Tomografia komputerowa klatki piersiowej (panele B i C) wykazała podskórną rozedmę szyi, pneumomediastinum (strzałki) i zapalenie płuc. Górna linia przewodu pokarmowego nie ujawniła wycieku środka kontrastowego. Rozpoznano spontaniczne zapalenie płucne. Pacjentka otrzymywała leki przeciwbólowe i tlenoterapię, a po trzech dniach została wypisana. Kolejny radiogram klatki piersiowej wykazał całkowitą rozdzielczość pneumomediastinum. Nie miał nawrotów i nadal dobrze sobie radzi. 15-letni chłopiec miał nagle ostry, przeszywający, centralny ból w klatce piersiowej podczas odpoczynku. Nie miał ważnej historii medycznej. Zgłosił również ból gardła i powiedział, że nie było historii traumy. Wyniki badań fizykalnych, rutynowych badań morfologicznych krwi i profilów biochemicznych w surowicy nie były godne uwagi. Radiogram klatki piersiowej (Panel A) wykazał czyste płuca, pneumomediastinum (strzałki) i zapalenie płuc bez śladów złamania żeber lub odmy opłucnowej. Tomografia komputerowa klatki piersiowej (panele B i C) wykazała podskórną rozedmę szyi, pneumomediastinum (strzałki) i zapalenie płuc. Górna linia przewodu pokarmowego nie ujawniła wycieku środka kontrastowego. Rozpoznano spontaniczne zapalenie płucne. Pacjentka otrzymywała leki przeciwbólowe i tlenoterapię, a po trzech dniach została wypisana. Kolejny radiogram klatki piersiowej wykazał całkowitą rozdzielczość pneumomediastinum. Nie miał nawrotów i nadal dobrze sobie radzi.

Kuo-Hsien Chiang, MD
Andy Shau-Bin Chou, MD
Buddyjski Tzu Chi Medical Center, Hualien, Tajwan

Powołując się na artykuły (2)