Leczenie leczenia poważnej depresji w starszym wieku

Pacjenci w podeszłym wieku z dużą depresją, w tym ci z pierwszym epizodem, są narażeni na wysokie ryzyko nawrotu depresji, niepełnosprawności i śmierci. Metody
Testowaliśmy skuteczność paroksetyny podtrzymującej i comiesięcznej psychoterapii interpersonalnej u pacjentów w wieku 70 lat lub starszych, u których wystąpiła depresja (z których 55% miało pierwszy epizod) w randomizowanym, podwójnie zaślepionym, kontrolowanym placebo, 2 razy po 2 próba. Wśród pacjentów z odpowiedzią na leczenie paroksetyną i psychoterapią, 116 zostało losowo przydzielonych do jednego z czterech programów leczenia podtrzymującego (paroksetyny lub placebo w połączeniu z comiesięcznymi sesjami psychoterapii lub leczenia klinicznego) przez dwa lata lub do nawrotu poważnej depresji . Sesje z zakresu zarządzania klinicznego prowadzone przez te same pielęgniarki, pracowników socjalnych i psychologów, którzy prowadzili psychoterapię, obejmowały omówienie objawów.
Wyniki
Poważna depresja powróciła w ciągu dwóch lat u 35 procent pacjentów otrzymujących paroksetynę i psychoterapię, 37 procent osób przyjmujących paroksetynę i sesje leczenia klinicznego, 68 procent osób otrzymujących placebo i psychoterapię oraz 58 procent osób otrzymujących placebo i sesje leczenia klinicznego (P = 0,02). Po skorygowaniu o efekt psychoterapii, względne ryzyko nawrotu u osób otrzymujących placebo było 2,4 razy (95% przedział ufności, 1,4 do 4,2), wśród osób przyjmujących paroksetynę. Liczba pacjentów wymagających leczenia paroksetyną w celu zapobiegania nawrotowi wynosiła 4 (przedział ufności 95%, 2,3 do 10,9). Pacjenci z mniejszymi i mniej ciężkimi współistniejącymi schorzeniami (takimi jak nadciśnienie lub choroba serca) otrzymywali większe korzyści z paroksetyny (P = 0,03 dla interakcji między leczeniem paroksetyną a wyjściową ciężkością choroby medycznej).
Wnioski
Pacjenci w wieku 70 lat i starsi z dużą depresją, którzy mieli odpowiedź na początkowe leczenie paroksetyną i psychoterapią, mieli mniejszą szansę na nawracającą depresję, jeśli otrzymywali dwa lata leczenia podtrzymującego paroksetyną. Miesięczna psychoterapia podtrzymująca nie zapobiegła nawracającej depresji. (Numer ClinicalTrials.gov, NCT00178100.)
Wprowadzenie
Depresja ma tendencję do nawrotów u osób w podeszłym wieku, a odsetek nawrotów wynosi od 50 do 90 procent w okresie od dwóch do trzech lat1; w związku z tym celem leczenia jest nie tylko powrót do zdrowia, ale także zapobieganie nawrotom.2 Bardzo ważne jest znalezienie praktycznych i niedrogich strategii zarządzania depresją, które zapobiegają nawrotom.
Istnieje niewiele danych z badań kontrolowanych dotyczących skuteczności podtrzymujących leków przeciwdepresyjnych lub psychoterapii specyficznej dla depresji u pacjentów w wieku 70 lat i starszych. Donoszono, że utrzymywanie nortryptyliny, comiesięczna psychoterapia interpersonalna i dwie w kombinacji7 są lepsze od placebo oraz sesje leczenia klinicznego w zapobieganiu nawrotom u pacjentów w wieku 59 lat lub starszych, którzy mieli wielokrotne epizody.8 Selektywne inhibitory wychwytu zwrotnego serotoniny (SSRIs ) stały się lekiem pierwszego rzutu w leczeniu depresji u osób starszych, ze względu na korzystne profile skutków ubocznych i niskie ryzyko powikłań po przedawkowaniu9. Jednak niewiele jest danych na temat długoterminowej skuteczności SSRI lub psychoterapii u pacjentów w podeszłym wieku. w podeszłym wieku, a dostępne dane są sprzeczne.10,11 Nie ma również zgody co do tego, czy długoterminowa farmakoterapia podtrzymująca jest odpowiednia po pierwszym epizodzie depresji; większość ekspertów popiera stosowanie tylko 6 do 12 miesięcy ciągłego leczenia pacjentów, którzy cierpią na epizod depresji w starszym wieku.9
Oceniliśmy, czy długotrwałe leczenie przeciwdepresyjne wpłynie na nawrót depresji, szczególnie u osób w wieku 70 lat lub starszych, z których większość miała pierwszy epizod depresji, ponieważ populacja ta jest narażona na wysokie ryzyko nawrotów, upośledzenia funkcji poznawczych, intercurrent choroba medyczna i samobójstwo
Tabela 1
[hasła pokrewne: trifas cor, ile kosztuje lekarz medycyny pracy, nfz przeglądarka skierowań na leczenie sanatoryjne ]