Zapalenie przyzębia jest powszechne po trzeciej dekadzie życia i jest częstą przyczyną utraty zębów u osób starszych. Krętki znajdujące się w płytce nazębnej są często związane z wrzodziejącym zapaleniem dziąseł i zapaleniem przyzębia.1, 17, 18 Znajdują się na powierzchni płytki pod linią dziąseł, w bezpośrednim kontakcie z nabłonkiem dziąseł, 19 i zostały również znalezione w zdrowej tkance łącznej wrzodziejące dziąsła.20 21 22 23 Nie wiadomo jednak, czy krętki w jamie ustnej są chorobotwórcze czy tylko oportunistyczne. Dwie niezależne obserwacje potwierdzają wniosek, że krętek blisko spokrewniony z podgatunkiem T. pallidum pallidum zaraża ludzi z martwiczym wrzodziejącym zapaleniem dziąseł i przewlekłym zapaleniem ozębnej dorosłych. Najpierw zidentyfikowano krętki w płytce nazębnej za pomocą przeciwciał monoklonalnych specyficznych dla patogennych podgatunków T. pallidum 9, 10, 15 (i Lukehart S: dane niepublikowane). Po drugie, w obecnym badaniu próbki surowicy od większości pacjentów z wrzodziejącym zapaleniem dziąseł silnie reagowały z cząsteczkami 47-kd i 37-kd z T. pallidum, o których wiadomo, że zawierają epitopy specyficzne dla patogenu, 8 9 10, podczas gdy tylko pięć z nich Próbki surowicy od zdrowych osobników reagowały słabo z antygenami w tych dwóch miejscach. Uważa się, że słaba reaktywność prawidłowej surowicy do cząsteczek 37 kD i 47 kd chorobotwórczych krętków w immunoblottingu 14, 24, 25 wynika z obecności publicznych antygenów (antygenów wspólnych dla wszystkich krętków) na tych cząsteczkach o podobnej wielkości .26, 27
Bardziej wyraźne rozróżnienie w odniesieniu do reaktywności przeciwko antygenom swoistym dla 14 kd i 12 kD 13 uzyskano między próbkami surowicy od osób zdrowych a pacjentami z zapaleniem dziąseł lub z kiłą. Wszystkie pięć próbek surowicy od pacjentów z kiłą zareagowało na oba antygeny, ale żadna z próbek od zdrowych osobników nie zareagowała na żadną z cząsteczek o niskiej masie cząsteczkowej. Piętnastu z 19 pacjentów z zapaleniem dziąseł miało IgG skierowane przeciwko antygenowi 12-kd, a 4 z 19 miało IgG skierowane przeciwko antygenowi 14-kd. Ponieważ bakterie inne niż podgatunki T. pallidum i T. carateum nie wykryły antygenów chorobotwórczych, odkrycie przeciwciał przeciwko tym cząsteczkom u pacjentów z wrzodziejącym zapaleniem dziąseł jest silnym wskazaniem, że u tych pacjentów zakażono organizm blisko spokrewniony. do T. pallidum. Możliwe, że tego organizmu nie zaobserwowano wcześniej, ponieważ jest on jednym z nieuprawianych krętków, o których wiadomo, że istnieją w płytce nazębnej.1 Jeśli oparł się hodowli w warunkach in vitro, ta cecha również łączy ją z T. pallidum i odróżnia ją od innych, bardziej powszechne i łatwe do hodowania krętki w jamie ustnej. Jest jednak bardzo mało prawdopodobne, że podgatunek T. pallidum był obecny w jamie ustnej tych pacjentów, ponieważ dwa testy serologiczne na kiłę były negatywne, nie było oznak aktualnych zakażeń patogennymi krętkami i nie uznano ich za ryzyko kiły. Nierozsądne jest również stwierdzenie, że wrzodziejące zapalenie dziąseł lub jakakolwiek inna postać choroby przyzębia jest przejawem kiły lub innych chorób wenerycznych. Sugerujemy raczej, że dotychczas nierozpoznany doustny krętek zawiera antygeny uprzednio uważane za ograniczone do znanych patogennych krętków
[przypisy: trafico, balu balu białogard, coroplast dylaki ]

0 thoughts on “Identyfikacja krętków związanych z Treponema pallidum w martwiczym wrzodziejącym zapaleniu dziąseł i przewlekłym zapaleniu przyzębia czesc 4”

1. [..] Oznaczono ponizsze tresci z artykulu oryginalnego: odżywki białkowe[…]