Choroby tarczycy po leczeniu choroby Hodgkina ad 8

Obciążenie jodem z dożylnych środków kontrastowych stosowanych w tomografii komputerowej może być dodatkowym czynnikiem, ponieważ od czasu wprowadzenia tomografii komputerowej w 1974 r. Odstęp od rozwoju niedoczynności tarczycy zmniejszył się. Niemniej jednak skumulowane prawdopodobieństwo niedoczynności tarczycy nie zmieniło się. To, czy terapia zastępcza hormonem tarczycy jest konieczna u pacjentów z subkliniczną niedoczynnością tarczycy, jest trudne do oszacowania, ponieważ zwykle je leczyliśmy. Dwudziestu siedmiu pacjentów miało podwyższone stężenia tyreotropiny w surowicy, które nie były leczone i okazały się przejściowe. Jednak 41 procent pacjentów leczonych tyroksyną miało jawną niedoczynność tarczycy pomimo częstych badań przesiewowych. Uważamy, że subkliniczna niedoczynność tarczycy ewoluuje często do jawnej niedoczynności tarczycy i powinna być leczona, chociaż zidentyfikowaliśmy to przejście tylko u sześciu pacjentów. Ponadto najbardziej wyczuwalne nieprawidłowości i wszystkie raki tarczycy u naszych pacjentów wystąpiły u osób, które nie otrzymywały tyroksyny. Pacjenci z subkliniczną niedoczynnością tarczycy mogą być narażeni na hipercholesterolemię i przyspieszoną miażdżycę tętnic; ta ostatnia może być istotnym czynnikiem ryzyka dla choroby sercowo-naczyniowej po leczeniu choroby Hodgkina. 44 44
Terapia zastępcza hormonem tarczycy wyraźnie nie eliminuje wszelkiego ryzyka późniejszych nieprawidłowości tarczycy. Jak wskazano w poprzednich doniesieniach, choroba Gravesa-Basedowa może rozwinąć się u pacjentów otrzymujących tyroksynę.22, 46. W tej serii 33 procent pacjentów, u których rozwinęła się nadczynność tarczycy Gravesa, otrzymywało tyroksynę przed jej wystąpieniem. Leczenie tyroksyną również nie zapobiegło rozwojowi wyczuwalnych nieprawidłowości w tarczycy: przyjmowało je 19 procent pacjentów z chorobą guzkową tarczycy. Chociaż żaden z 6 pacjentów z rakiem tarczycy nie otrzymał tyroksyny, wśród napromieniowanych pacjentów nie było różnicy w ryzyku raka tarczycy między 486 pacjentami, którzy otrzymali tyroksynę, a 1191 pacjentami, którzy nie otrzymali tyroksyny.
Ryzyko choroby Gravesa-Basedowa wydaje się być znacznie zwiększone po leczeniu choroby Hodgkina, z ryzykiem, które wynosi 7,2 do 20,4 razy większe od spodziewanego ryzyka, a całkowita częstość występowania wynosi od 170 do 188 przypadków na 100 000 osobolat. Mimo że ryzyko choroby Gravesa-Basedowa może być różne w różnych krajach, to całkowita częstość występowania była podobna w Malmö w Szwecji i w hrabstwie Olmsted w stanie Minnesota (17,7 vs. 19,8 przypadków na 100 000 osobolat) .40, 41
Analiza danych z rejestru nowotworu w Connecticut wykazała względne ryzyko raka tarczycy wynoszące 6,7 wśród 3211 pacjentów z chorobą Hodgkina, z których 2109 otrzymało pewną formę promieniowania.34 Ryzyko raka tarczycy wzrosło 10 lat po rozpoznaniu choroby Hodgkina i pozostały zwiększone później. W naszej serii rak tarczycy rozwinął się u dwóch mężczyzn i czterech kobiet w wieku od 9 do 18 lat po napromienianiu, przy ogólnym względnym ryzyku wynoszącym 15,6 (95-procentowy przedział ufności, od 6,3 do 32,5). Ta wyższa ocena ryzyka może odzwierciedlać fakt, że populacja była większa w okresie rosnącego ryzyka. Poprzednia analiza nie wykazała zwiększonego względnego ryzyka raka tarczycy u pacjentów z ziarnicą złośliwą, którzy byli leczeni w Stanford; jednak analiza została ograniczona do 1507 pacjentów leczonych w latach 1968-1985, a średni czas obserwacji wynosił 6,2 lat. 31 Całkowite względne ryzyko raka tarczycy u pacjentów z chorobą Hodgkina nie było istotnie większe, wynika z analizy zebranych danych. z międzynarodowych rejestrów nowotworów (ryzyko względne, 2,8 u mężczyzn i 2,2 u kobiet), ale ryzyko zwiększyło się w ograniczonej populacji, z kontynuacją przekraczającą 10 lat.33
Aby zmniejszyć ryzyko uszkodzenia tarczycy, niektórzy zaproponowali wykluczenie tarczycy z pól napromieniowania. [47] Jednakże, biorąc pod uwagę częste zaangażowanie niskich węzłów chłonnych szyjnych przylegających do tarczycy, sporadyczne wyraźne zaangażowanie samego gruczołu i trudności zapewniając powtarzalność takiego blokowania, nie uważamy, że jest to użyteczne podejście do tego problemu Podawanie tyroksyny przed napromienianiem nie zapobiegło późniejszej niedoczynności tarczycy w jednym badaniu. [48] Jednakże koszt rozpoczęcia terapii zastępczej we wczesnym okresie może być mniejszy niż koszt monitorowania czynności tarczycy, biorąc pod uwagę wysokie ryzyko niedoczynności tarczycy po leczeniu choroby Hodgkina. Niezależnie od programu minimalizacji niedoczynności tarczycy, konieczne są dalsze badania w celu oceny adekwatności terapii i wykrycia pojawienia się innych chorób tarczycy.
Finansowanie i ujawnianie informacji
Częściowo wsparte dotacją (CA-34233) z National Institutes of Health.
Jesteśmy wdzięczni dr. Saul A. Rosenberg, Richard T. Hoppe, Sarah S. Donaldson i Sandra J. Horning za ich wkład w stałą opiekę nad tymi pacjentami; oraz pani Annie Vargese za zarządzanie danymi i ich analizę.
Author Affiliations
Z Oddziałów Radioterapii Onkologicznej (SLH, RSC) i Radiologii Diagnostycznej i Medycyny Nuklearnej (IRM), Stanford University School of Medicine, Stanford, Calif. Prośby o przedruk do Dr. Hancocka w Wydziale Radioterapii Onkologii, Centrum Medyczne Uniwersytetu Stanforda, A089, Stanford, CA 94305.

[hasła pokrewne: lemar olsztyn, metformax sr 500, zsz brusy ]

0 thoughts on “Choroby tarczycy po leczeniu choroby Hodgkina ad 8”