Choroby tarczycy po leczeniu choroby Hodgkina ad 7

Dwudziestu pięciu z 48 pacjentów z wyczuwalnymi nieprawidłowościami tarczycy również otrzymało chemioterapię, w tym 12 z 26 pacjentów z guzkami uważanymi za złośliwe. Operację usunięcia tarczycy wykonano u 26 chorych w okresie od 1,5 do 26 lat po napromieniowaniu szyi (mediana 14) (tab. 1). Ryzyko aktuarialne poddania się tarczycy u 1677 napromienionych pacjentów wynosiło 7 procent 20 lat po napromieniowaniu i 27 procent po 26 latach. Zmiany dotyczyły łagodnych gruczolaków u 10 pacjentów, pojedynczych guzów gruczolakowatych u 6 pacjentów, wola wieloguzkowego u 4 pacjentów i raków tarczycy u 6 pacjentów (3 były rakiem brodawkowatym, 2 były mieszane brodawkowe i pęcherzykowe, a było pęcherzykowe). Raki tarczycy rozpoznano 9 do 19 lat po rozpoczęciu leczenia choroby Hodgkina (mediana, 13). Zmienił się wiek pacjentów po rozpoczęciu radioterapii (5, 17, 23, 23, 29 i 32 lata). Ryzyko aktuarialne raka tarczycy wynosiło 1,7 procent ponad 19 lat po napromieniowaniu szyi, w porównaniu z oczekiwanym ryzykiem 0,07 procent w normalnej populacji dopasowanej do wieku i płci. Względne ryzyko raka tarczycy u pacjentów napromienionych w 1677 roku wyniosło 15,6, przy poziomie ufności 95% od 6,3 do 32,5 (6 obserwowanych przypadków vs. oczekiwano 0,385, P <0,00001). Bezwzględne ryzyko wyniosło 33,9 przypadków na 100 000 osobolat. Wszystkie nowotwory były ograniczone do gruczołu tarczowego i żaden pacjent nie miał nawrotowego ani przerzutowego raka tarczycy. Żaden z sześciu pacjentów, u których rozwinęło się nowotwór tarczycy, nie otrzymał tyroksyny lub miał podwyższone stężenie tyreotropiny w surowicy przed wycięciem tarczycy. Dwóch z szóstki otrzymało zarówno chemioterapię, jak i radioterapię. Pięciu pacjentów, u których rozwinęły się łagodne guzki, otrzymywało tyroksynę.
Dyskusja
Skutki u pacjentów z ziarnicą złośliwą radykalnie poprawiły się w ciągu ostatnich 30 lat, a długotrwałe przeżycie spodziewane jest obecnie u większości pacjentów. Chociaż choroby tarczycy nie są przyczyną zgonów u tych pacjentów, stanowią najczęstszy problem wymagający oceny i interwencji podczas rutynowych obserwacji pacjentów po leczeniu choroby Hodgkina. Łączne prawdopodobieństwo niedoczynności tarczycy wynosi 47 procent w ciągu prawie trzech dekad5. U dzieci prawdopodobieństwo niedoczynności tarczycy rosło wraz z wiekiem, głównie w wyniku zwiększenia dawki promieniowania do tarczycy. Wśród dorosłych ryzyko występujące u kobiet było 1,6 razy większe niż u mężczyzn. Zwiększająca się dawka promieniowania była mniej istotnym czynnikiem niż dodanie chemioterapii do napromieniania, chociaż większość dorosłych pacjentów otrzymywała podobnie wysokie dawki promieniowania do gruczołu. Postępujący wiek nieznacznie, ale stopniowo zmniejszał ryzyko po 20 roku życia.
Obciążenie jodem związane ze stosowaniem radiograficznych środków kontrastowych (szczególnie oleju etioryzowanego stosowanego w limfangiografii) może, ale nie musi, predysponować pacjentów do radioterapii tarczycy.5 6 7, 9, 12 Limfangiografia była niezależnie związana ze zwiększonym ryzykiem niedoczynność tarczycy u pacjentów napromieniowanych z powodu choroby wieku dziecięcego42. Ponieważ limfangiografię przeprowadzono jednolicie, jej potencjalny wkład w rozwój niedoczynności tarczycy nie może być oceniany w naszej serii
[więcej w: metformax sr 500, lemar olsztyn, aktywator wody atara golden ]

0 thoughts on “Choroby tarczycy po leczeniu choroby Hodgkina ad 7”