Choroba płuc i zastoinowa niewydolność serca

W diagnostyce różnicowej u pacjenta z historią przewlekłej obturacyjnej choroby płuc i zastoinowej niewydolności serca (problem z 28 marca), * dr McLoud nieumyślnie przegapił potencjalną wskazówkę co do natury choroby pacjenta. Komentuje na wstępie swoją dyskusję na temat obecności cewnika Swana-Ganza w lewej tętnicy płucnej. Wyniki sekcji zwłok głównej prawej tętnicy płucnej i jej oddziałów za pomocą zakrzepowo-zatorowej niewątpliwie wyjaśniałyby, że w tych okolicznościach można by sądzić, że przepływ do lewej tętnicy płucnej byłby większy niż przepływ w prawo, w wyniku czego cewnik z płynem będąc raczej po lewej stronie niż prawej, jak to jest w zwyczaju.
Miałem podobne osobiste doświadczenie (u jednego pacjenta), a obecność uporczywie lewostronnej końcówki cewnika Swana-Ganza została wyjaśniona znalezieniem masywnej okluzji prawej tętnicy płucnej.
AA van Walraven, FRCP (C.)
101-342 Erie St., Stratford, ON N5A 2NA, Kanada
Odnośnik * Akta sprawy szpitala ogólnego w Massachusetts (sprawa 13-1991). N Engl J Med 1991; 324: 900-9
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
Powyższy list został skierowany do dr McLoud, który oferuje następującą odpowiedź:
Do redakcji: Z mojego doświadczenia wynika, że cewniki Swana-Ganza nie są niczym niezwykłym w lewym systemie tętniczym płuc. Dzieje się tak w około 10 do 15 procent przypadków, a w większości z nich nie stwierdza się konkretnej przyczyny zmniejszonego przepływu do prawego krążenia płucnego.
W każdym przypadku rola radiologa w prezentacjach kliniczno-patologicznych ogranicza się do przedstawienia obiektywnego opisu wyników bez próby diagnozy radiologicznej lub komentarza redakcyjnego.
Theresa C. McLoud, MD
Massachusetts General Hospital, Boston, MA 02114
[patrz też: sobieradek łódź, dentysta zgorzelec, unimet mielec ]

0 thoughts on “Choroba płuc i zastoinowa niewydolność serca”